Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Årsberetning Lev Aabenraa 2023

Endelig et år uden Corona restriktioner. I 2022 har der været afholdt 6 bestyrelsesmøder

Levs aktiviteter

Et af møderne har været med deltagelse af ledelsen i Bo- og aktivitet med henblik på at borgerne får mest muligt ud af Levs aktiviteter.

Vi har desværre eksempler på at invitationer ikke er kommet ud til alle borgere på alle bosteder og alle de eksterne borgere. Fra Bo- og Aktivitet lyder det at de er glade for initiativerne fra Lev, men nogle gange er der kommet så mange tilbud med aktiviteter at de ikke kunne afsætte personale og derfor har de bevidst nogen gange undladt at sende invitationen videre.

Bostederne opfordrer til at Lev synliggør aktiviteterne tidligt på året, da det kan gøre det lettere at planlægge, samtidig har de opfordret til at der arrangeres små alternative hyggetimer for de borgere, der af en eller anden grund ikke kan være med i de øvrige tilbud – begge dele er taget til efterretning hos Lev. Bostederne ser også gerne at Lev arrangerer kortere ture frem for de lange, da der er borgere som kan være påvirket i dagene derefter. Det har vi i LEV også taget til efterretning, men vil dog ikke helt undlade at arrangere 2 dages ture.

Fremover er aftalen også at alle invitationer skal sendes ud til alle borgere.

Vi gør opmærksom på at der altid er mulighed for at en borger kan ledsages af pårørende eller ledsager til alle arrangementer, dette skal fremover fremgå på invitationerne.

Gøgl og Musik i Løgumgårde har også været oppe til drøftelse, idet værkstederne har fået besked på at de ikke længere må deltage i sådanne arrangementer med borgerne. Vi finder det fra LEVs side ærgerligt, hvis der ikke støttes op om lokale tiltag, hvor netop borgere med handicap tilgodeses og man ser jo også at der på andre arbejdspladser ses en værdi i afholdelse af sociale dage, hvor medarbejdere er sammen på en anden måde, men dette gør sig åbenbart ikke længere gældende på specialområdet.

Ifølge værkstederne må borgerne dog gerne få fri til at deltage.

Lev arrangerede derfor sidste år med kort varsel en tur til Gøgl & Musik.

Dialog med formanden for Social- og Seniorudvalget

Formanden for Social & Seniorudvalget Michael Christensen har vi også haft fornøjelsen af på et af vores bestyrelsesmøder, her blev bl.a. drøftet emner som: Ulighed i sundhed, ledsagerordning, feriepolitikken, ensomhed og hvem kæmper videre for vore kære, hvis forældre eller andre pårørende ikke længere kan.

Ulighed i sundhed

Levealderen for personer med handicap er langt lavere end for gennemsnittet af befolkningen, men heldigvis er der nu vedtaget et tilbud om sundhedstjek hvert andet år til alle med handicap, hvilket for nyligt er sat i værk her i kommunen og i Lev er vi naturligvis glade for dette initiativ.

Vi mener dog også at der skal andre tiltag til, bl.a. idrætscertificering på bostederne, dette er der pga. den økonomiske situation desværre ikke opbakning til fra kommunens side på nuværende tidspunkt.

Ledsagerordning

Når en borger får tilkendt 15 timers ledsagelse om måneden, får vedkommende kun 9 timer til rådighed, de resterende 6 timer tilgår bostedet. Dette er tilladt ifølge lovgivningen, såfremt borgeren selv kan bestemme, hvordan disse timer anvendes, hvilket vi oplever desværre ikke er tilfældet.

I Lev tror vi på at timerne anvendes til gavn for alle borgere, men vi mener også at lovgivningen skal overholdes.

Feriepolitikken

I Lev har vi fortsat fokus på feriepolitikken, hvor borgere på bostederne kan få personaleledsagelse til 3 overnatninger i Danmark, hvilket vi ikke finder tilfredsstillende.

Social- og Seniorudvalget kom med forslag om en ekstra feriedag i forbindelse med budgetforhandlingerne, men desværre var der ikke flertal for det.

Borgere som ønsker og kan deltage i den årlige Sølund festival kan få yderligere 2 overnatninger, hvilket vi mener er forkert overfor de borgere, der af en eller anden grund må blive hjemme.

Vores oplevelse er at ledelsen på bostederne ikke er enige med os og politikerne ønsker ikke at blande sig.

Ensomhed

Flere eksterne borgere er ensomme og føler sig udelukket fra fællesskabet i Bo- og Aktivitet, hvor de ellers føler sig tilknyttet.

De savner at kunne deltage i ferietilbud og andre arrangementer, hvor deres nære venner deltager.

Vi mener at det er kommunens ansvar at sikre tilbud og støtte til alle borgere med hensyn til deltagelse i fællesskaber og forhåbentligt ser vi snart et udspil derfra Vi stiller os desuden hellere end gerne til rådighed for en drøftelse.

Emnet har ligeledes været drøftet i kommunens handicapråd, men desværre fortsat uden en løsning.

Hvem kæmper videre for vore kære, hvis forældre eller andre pårørende ikke længere kan

Dette emne fylder meget hos mange forældre og nære pårørende og i Lev har vi derfor et ønske om et dialogmøde, så vi kan blive klogere på, hvad vi kan gøre, for at sikre de bedste vilkår for vores kære.

Efterfølgende er dette blevet drøftet i Handicaprådet og andre foreninger har også vist interesse for at deltage.

Vi havde håbet at kommunen ville være tilrettelægger og tovholder på et sådant arrangement, men det er desværre ikke tilfældet, da de mener at de ikke har den nødvendige ekspertise. De henviser i stedet til Familieretshuset som deltagere med oplæg, da der er en del lovgivning vedr. dette emne.

Heldigvis er DH Aabenraa villige til at påtage sig opgaven og sikre at der bliver arbejdet videre med henblik på et dialogmøde i efteråret.

Desuden kan vi se en stor fordel med en pårørenderådgiver, hvilket vi ved at Michael Christensen vil arbejde for.

Flere medlemmer af bestyrelsen har deltaget i arrangementer med/om:

Kommunens sundheds- og forebyggelsesudvalg, Parasport, rekruttering af ledsagere til ledsagerordning samt temaaften i Middelfart om Sundhed og aktiviteter.

Der har været deltagelse i følgende arrangementer:

Lys Lev’ende gudstjeneste med bl.a. Solstrålerne, Johnny Hansen koncert, LEV fest, Gøgl og Musik, Musik på Gazzværket, Lille Marie koncert, Livsglædens Dag, Kandis, Julegudstjeneste med Solstrålerne, Sundhedsdag og koncert med Pelle Boys.

Følgende emner vil vi have fokus på i 2023:

• Ledsagerordning
  • Ensomhed
  • Årlig afholdelse af idrætsdag.
  • Sundhedsfremmende aktiviteter, herunder idrætscertificering.

En kirke pyntet med mange levende lys, foruden koret “SOLSTRÅLERNE”, som også kom ind med lys og sang for os.

Præsten Joan Arnbjarnardóttir holdt en kort prædiken om lyset, der mundede ud i, at vi alle er lys, for vor herre.

Rebbøl Sving Band stod for den musikalske underholdning!

Aksel Kristiansen var til stede med sin pandekagemaskine , så den del var lagt i hans hænder og der blev serveret is til.

En rigtig festlig aften , hvor alle var i hopla og gjorde sit til, at det blev en rigtig dejlig aften.

Tak til alle jer der mødte op og gjorde denne aften til noget ganske særligt og til alle jer, som gav en hjælpende hånd.